Page 122 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 29, ISSN 2590-9754
P. 122
študijski večeri

omiljena – kdor svaške obveze ne izvrši, ga vdova pred skupnostjo jav-
no osramoti (5 Mz 25,5–10): svakinja naj mu javno

sezuje sandalo in mu pljune v obraz. Potem naj spregovori in reče: ’Tako
naj se stori možu, ki noče zidati hiše svojemu bratu.’ In njegovo ime naj se
v Izraelu glasi hiša sezutega.
To je pač sramota, ni pa smrt. Levitik (3 Mz 18,16 in 20,21) pa je očitno v
sporu z dolžnostjo levirata, saj prepoveduje »odstreti nagoto žene svoje-
ga brata« – brez vsake izjeme. Vrh tega v Devteronomiju obveza obstoji
samo tedaj, če se posesti bratov stikata. Ta primerjava dokazuje, da gre v
Genezi za več kot zgolj pravno normo: gre tudi za status vdove, za njeno
pravico do materinstva. Zato je norma tu etična in božja kazen je smrt.
Zakaj je Onan bojkotiral dolžno darovanje? Ker »je vedel, da potomci
ne bodo njegovi«, je »seme spustil na tla, da bratu ne bi dal potomstva«.
V nasprotnem primeru bi potomci, ki bi jih omogočil svojemu starejše-
mu bratu, stali – kot otroci prvorojenca – v dednem redu pred njim, on
pa bi si z izpolnitvijo dolžnosti zacementiral status drugorojenca. Toda
naj je Onanov pomislek z njegovega stališča še tako racionalen – storil
je tako hud prestopek, da je sankcioniran s smrtjo.
A zgodba tu še ni končana. Z Onanovo smrtjo problem Tamare os-
taja odprt in na vrsti bi bil tretji brat, ki pa šele dozoreva. Juda pa išče
izhod, kako bi se izognil dolžnosti, saj se boji, da Tamara prinaša smrt
tudi tretjemu sinu. »Nato je Juda rekel snahi Tamari: ’Prebivaj kot vdova
v očetovi hiši, dokler ne doraste moj sin Šela!’ Rekel je namreč: ’Da še ta
ne umre kakor njegova brata!’ Tamara je šla in prebivala v očetovi hiši.«
Čez precej časa je »Tamara spoznala, da je Šela dorastel, pa mu je niso
dali za ženo«. Bila je torej opeharjena za materinstvo in za pravice žene.

Prigoljufano seme
In zdaj se začenja drugi del zgodbe: Tamara si spermo pridobi z zvija-
čo – od Jude. Juda je medtem ovdovel. Odpravi se iz Adulama, kjer živi,
v Timno, kjer mu bodo strigli čredo ovac. Tamara to zve, sleče vdovsko

120
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127