Page 125 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 29, ISSN 2590-9754
P. 125
božidar debenjak

s katero je hotel obvarovati sina Šelaja pred nevarnostjo, ki bi mu uteg­
nila groziti prek Tamare. S svojim ravnanjem (prilastitvijo sperme) je
Tamara pravičnejša od Jude.

Komentar Tamarine zvijače v avtoritativni Jeruzalemski bibliji se sliši
bistveno drugače kot gornji iz slovenskega standardnega prevoda:

Tamara pričakuje, preoblečena v hotnico, Judo ob poti. K temu je ne
žene nečistovanje [Unzucht], temveč želja imeti otroka iz krvi svojega
umrlega moža. Njen način ravnanja Juda prizna za ’pravičen’ (v. 26) in nje-
ni potomci ga hvalijo (Rut 4,12) (Neue 1992, str. 61).
Tu mišljeni odlomek iz Rutine knjige se bere emfatično: »Naj bo po po-
tomstvu, ki ti [Boazu] ga bo Gospod dal po tej mladi ženi, tvoja hiša ka-
kor hiša Pereca, ki ga je Tamara rodila Judi.«
Kateri motiv pa je gnal Judo v koitus s kedešo? Mar »nečistovanje«?
Narobe storimo, če pozabimo na transformacijo spolnosti, ki se je zgodi-
la med tisto dobo in nami. Spolna ekstaza ni bila nekaj, kar sta izmerila
Masters in Johnsonova, bila je misterij; kadeš in kedeša sta bila sredni-
ka z božanstvom, tu je orgazem s kedešo ekstatično doživetje prisotno-
sti Jahveja. Seveda bi v zgodbi zastonj iskali hinavsko zavijanje z očmi,
češ, Tamara je stisnjenih zob legla z Judo in pri tem »skrbela za očakovo
potomstvo«. Vloga kedeše, ki si jo nadene Tamara, je namreč vloga sen-
zualne svečenice, spolni akt pa ravno z ekstazo v orgazmu vzpostavlja
stik z božanskim. Iz govorice zgodbe ne izhaja in ne more izhajati, da bi
Juda kakorkoli lahko zaznal kakšno frigidnost partnerice; kaj takega bi
bilo greh zoper sveto. Povedan je samo presežek nad seksom: Tamarina
želja po materinstvu.
Da si torej Tamara more pridobiti Judovo spermo kot nadomestilo za
izgubljeno spermo enega od moževih bratov, je potrebno kultno dejanje:
kot kedeša v Jahvejevem kultu koitira s patriarhom. Prisluženi darovi ke­
deše (ali pa kadeša) se doprinašajo Jahveju. Šele z Devteronomijem nasto-
pi obrat, ki kultno »prostitucijo« razglasi za »gnusobo pred Gospodom«,
kot je bilo že povedano.
Toda zniževanje in omejevanje pomena Tamarine »pravičnosti« v
SSP in še kje je res v nasprotju z bibličnim tekstom. Zvijačno prilašče-

123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130