Page 71 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 29, ISSN 2590-9754
P. 71
jonatan vinkler

III
Nekoliko mlajši od omenjenih Konstantinovega in Otfriedovih je
predgovor k prevodu Pastoralnega vodila7 papeža Gregorja Velikega
(590–604). Prevajalec in avtor predgovora je anglosaški kralj Alfred
Veliki (849–899/901) iz Wessexa, ki je med 871 in 899 prevedel več raz-
ličnih del, med katerimi je v zvezi s srednjeveško teorijo prevajanja go-
tovo najpomembnejši njegov predgovor k Pastoralnemu vodilu.8 V tem
predgovoru se kaže drugačen pristop k prevajanju, kot je razviden iz
Otfriedovih in Konstantinovih besedil. Gre namreč za vladarja, ki je
bil pri svojem prevajalskem početju ves čas v stiku z izobraženci. Zaradi
tega je treba upoštevati, da je med prevajanim delom in prevodom poleg
prevajalca zopet dodatni člen – teologi in drugi izobraženci, tj. interpre-
ti, s katerimi prevajalec razpravlja o problemih, ki jih predenj postavlja
prevajano besedilo.

7 Naslov izvirnika glasi Sancti Gregorii Magni, Romani Pontificis, Regulae pastora­
lis liber. Ad Joannem Episcopum Civitatis Ravennae, v J.-P. Migne, Patrologia la­
tina (Parisiis, 1896), 0013–0128A, https://archive.org/details/patrologiaecurs06go-
og. Slovenski prevod: Gregorij Veliki 1984.

8 Med vojnami z Danci je Alfred ugotovil, da je duhovščina, ki naj bi bila intelek-
tualni duhovni svetilnik naroda, zdrsnila v črno nevednost. Zato se je na različ-
ne načine trudil, da bi jim priskrbel sredstva za njihov napredek, in je tako pos-
tal glavni predstavnik anglosaške proze. Poleg omenjenega prevoda Pastoralne­
ga vodila, čigar nekaj kopij je sam pripravil in razposlal škofom svoje države (oko-
li l. 890), je prevedel še latinsko cerkveno in politično historiografsko delo anglo­
saškega meniha, filozofa in zgodovinarja Bede Častitljivega (672–735) Historia
ecclesiastica gentis Anglorum, splošnozgodovinsko delo Pavla Orozija (375–po 418)
Historiarum adversum paganos libri VII, proti koncu svojega življenja pa še Boe-
cijev (477–524) spis De consolatione philosophiae ter Avrelija Avguština (354–430)
deli Soliloquia in De videndo Deo. V zvezi z Alfredom Velikim in njegovimi držav-
niškimi dejavnostmi, ki še zdaleč niso bile samo vojaške, gospodarske in uprav-
ne, je pomembni angleški zgodovinar George Macaulay Trevelyan v svoji Zgodovi­
ni Anglije (1960, 105) zapisal: »Alfreda Velikega seveda lahko primerjamo s Karlom
Velikim in je prav mogoče, da se je v marsičem ravnal po njem. Oba sta se borila za
Kristusa in proti poganom ... Oba sta imela raznovrstne darove: bila sta vojščaka,
vladarja in učenjaka, kar je bilo prav primerno dobi, ko poklicnih izobražencev še
ni bilo dovolj, dobi, v kateri je bil kralj sam hkrati učitelj svojih podložnikov; njihov
vladar in voditelj v miru in v vojni.«

69
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76